CURRENT AFFAIRS
- “INDIA, JAPAN BEGIN FIRST TALKS ON ECONOMIC SECURITY AND TRADE” –
- On November 27, 2024, the first round of the India-Japan Dialogue on Economic Security, Strategic Trade, and Technology took place in Tokyo.
- This important meeting focused on enhancing collaboration between the two nations in areas like economic security, supply chain resilience, and the application of emerging technologies.
- The dialogue was co-chaired by Foreign Secretary Vikram Misri from India and Vice Minister Masataka Okano from Japan, and it marked a significant step in strengthening the India-Japan Special Strategic and Global Partnership.
“भारत, जापान ने आर्थिक सुरक्षा और व्यापार पर पहली वार्ता शुरू की” –
- 27 नवंबर, 2024 को टोक्यो में आर्थिक सुरक्षा, रणनीतिक व्यापार और प्रौद्योगिकी पर भारत-जापान वार्ता का पहला दौर आयोजित हुआ।
- इस महत्वपूर्ण बैठक में आर्थिक सुरक्षा, आपूर्ति श्रृंखला लचीलापन और उभरती प्रौद्योगिकियों के अनुप्रयोग जैसे क्षेत्रों में दोनों देशों के बीच सहयोग बढ़ाने पर ध्यान केंद्रित किया गया।
- वार्ता की सह-अध्यक्षता भारत की ओर से विदेश सचिव विक्रम मिस्री और जापान की ओर से उप मंत्री मासाताका ओकानो ने की और यह भारत-जापान विशेष रणनीतिक और वैश्विक साझेदारी को मजबूत करने की दिशा में एक महत्वपूर्ण कदम है।
- INDIA’S MILK PRODUCTION SURGES BY 3.78% IN 2023-24 —
- India’s milk production has seen a 3.78% increase, reaching 239. 30 million tonnes in 2023-24, maintaining its position as the world’s largest milk producer, according to the Basic Animal Husbandry Statistics 2024 report. This growth is attributed to better productivity in milch cattle and an increase in per capita milk availability.
- On National Milk Day, Union Minister Rajiv Ranjan Singh highlighted that the country’s milk production has grown at an average rate of 6%, surpassing the global average of 2%.
- The per capita availability of milk has also risen from 459 gm per day in 2022-23 to 471 gm per day in 2023-24. Despite a slight slowdown in the growth rate, India remains a global leader in milk production and continues to push for exports.
2023-24 में भारत का दूध उत्पादन 3.78% बढ़ा —
- बेसिक एनिमल हसबेंडरी स्टैटिस्टिक्स 2024 रिपोर्ट के अनुसार, भारत के दूध उत्पादन में 78% की वृद्धि देखी गई है, जो 2023-24 में 239.30 मिलियन टन तक पहुँच गया है, जिससे दुनिया के सबसे बड़े दूध उत्पादक के रूप में इसकी स्थिति बनी हुई है। इस वृद्धि का श्रेय दुधारू मवेशियों की बेहतर उत्पादकता और प्रति व्यक्ति दूध की उपलब्धता में वृद्धि को दिया जाता है।
- राष्ट्रीय दुग्ध दिवस पर, केंद्रीय मंत्री राजीव रंजन सिंह ने इस बात पर प्रकाश डाला कि देश का दूध उत्पादन औसतन 6% की दर से बढ़ा है, जो वैश्विक औसत 2% से अधिक है।
- दूध की प्रति व्यक्ति उपलब्धता भी 2022-23 में 459 ग्राम प्रति दिन से बढ़कर 2023-24 में 471 ग्राम प्रति दिन हो गई है। विकास दर में मामूली मंदी के बावजूद, भारत दूध उत्पादन में वैश्विक नेता बना हुआ है और निर्यात को बढ़ावा देना जारी रखे हुए है।
- ‘BAL VIVAH MUKT BHARAT’ CAMPAIGN LAUNCHED BY UNION MINISTER –
- The Union Minister for Women and Child Development, Smt. Annapurna Devi, launched the national campaign “Bal Vivah Mukt Bharat” in New Delhi.
- Aimed at eradicating child marriage and empowering young girls, the campaign aligns with the vision of a developed India (Viksit Bharat) by 2047.
- It includes the launch of the Child Marriage Free Bharat Portal, an innovative tool for citizen engagement and enforcement of the Prohibition of Child Marriage Act, 2006.
केंद्रीय मंत्री द्वारा ‘बाल विवाह मुक्त भारत’ अभियान का शुभारंभ –
- केंद्रीय महिला एवं बाल विकास मंत्री श्रीमती अन्नपूर्णा देवी ने नई दिल्ली में राष्ट्रीय अभियान “बाल विवाह मुक्त भारत” का शुभारंभ किया।
- बाल विवाह को समाप्त करने और युवा लड़कियों को सशक्त बनाने के उद्देश्य से, यह अभियान 2047 तक विकसित भारत (विकसित भारत) के दृष्टिकोण के अनुरूप है।
- इसमें बाल विवाह मुक्त भारत पोर्टल का शुभारंभ शामिल है, जो नागरिक सहभागिता और बाल विवाह निषेध अधिनियम, 2006 के प्रवर्तन के लिए एक अभिनव उपकरण है।
- AVIATION SAFETY AWARENESS WEEK 2024: NOVEMBER 25 TO 29 –
- The Airports Authority of India (AAI) observes Aviation Safety Awareness Week every year during the last week of November (November 25 to 29) to reiterate its dedication to safety in all aspects of aviation.
- Under the leadership of AAI Chairman Vipin Kumar, this initiative fosters a robust culture of safety across airports and Air Navigation Services (ANS) in India, aligning with global aviation safety standards.
विमानन सुरक्षा जागरूकता सप्ताह 2024: 25 से 29 नवंबर –
- भारतीय विमानपत्तन प्राधिकरण (एएआई) विमानन के सभी पहलुओं में सुरक्षा के प्रति अपनी प्रतिबद्धता को दोहराने के लिए हर साल नवंबर के अंतिम सप्ताह (25 से 29 नवंबर) के दौरान विमानन सुरक्षा जागरूकता सप्ताह मनाता है।
- एएआई के अध्यक्ष विपिन कुमार के नेतृत्व में, यह पहल वैश्विक विमानन सुरक्षा मानकों के अनुरूप भारत में हवाई अड्डों और एयर नेविगेशन सेवाओं (एएनएस) में सुरक्षा की एक मजबूत संस्कृति को बढ़ावा देती है।
- APPLE, GOOGLE, AND META SEE FASTER GROWTH IN INDIA THAN GLOBALLY –
- Big tech companies are experiencing rapid growth in India, faster than in other parts of the world. This trend has been evident over the past four fiscal years and companies like Apple, Google, and Meta are leading this charge.
- Apple India has shown remarkable net income growth. In FY21, it grew by 32%. This was followed by 3% in FY22, 76% in FY23, and 23% in FY24. This consistent double-digit growth contrasts sharply with Apple’s global performance.
- The global net income growth dropped from 64% in FY21 to just 3.3% in FY24. Apple plans to open four new retail stores across major cities in India. This move indicates strong confidence in the Indian market.
एप्पल, गूगल और मेटा ने वैश्विक स्तर की तुलना में भारत में तेज़ वृद्धि देखी –
- बड़ी टेक कंपनियाँ भारत में दुनिया के अन्य हिस्सों की तुलना में तेज़ वृद्धि का अनुभव कर रही हैं। यह प्रवृत्ति पिछले चार वित्तीय वर्षों में स्पष्ट रही है और एप्पल, गूगल और मेटा जैसी कंपनियाँ इस बढ़त का नेतृत्व कर रही हैं।
- एप्पल इंडिया ने उल्लेखनीय शुद्ध आय वृद्धि दिखाई है। वित्त वर्ष 21 में, इसमें 32% की वृद्धि हुई। इसके बाद वित्त वर्ष 22 में 3%, वित्त वर्ष 23 में 76% और वित्त वर्ष 24 में 23% की वृद्धि हुई। यह लगातार दोहरे अंकों की वृद्धि एप्पल के वैश्विक प्रदर्शन के बिल्कुल विपरीत है।
- वैश्विक शुद्ध आय वृद्धि वित्त वर्ष 21 में 64% से गिरकर वित्त वर्ष 24 में केवल 3% रह गई। एप्पल भारत के प्रमुख शहरों में चार नए खुदरा स्टोर खोलने की योजना बना रहा है। यह कदम भारतीय बाजार में मजबूत आत्मविश्वास को दर्शाता है।