CURRENT AFFAIRS
- INDIA ENDS TRANS-SHIPMENT FACILITY FOR BANGLADESH –
- India has ended the 2020 transshipment facility that allowed Bangladeshi exports to pass through its ports and airports. This decision comes after Bangladesh’s remarks in China, where it described Northeast India as ‘landlocked’ and positioned itself as the ‘guardian of the ocean’ for the region, as well as a strategic gateway for China’s influence in Northeast India.
- Note: The transshipment facility for Bangladesh, introduced by India in 2020, allowed Bangladeshi exporters to use Indian Land Customs Stations (LCSs) to transport goods to third countries like Bhutan, Nepal, and Myanmar.
- This arrangement aimed to streamline trade flows, reduce logistical costs, and benefit Bangladesh’s readymade garment (RMG) sector by cutting transit costs and time.
Why did India Withdraw Transshipment Facility for Bangladesh-
- Industry Pushback: The Apparel Export Promotion Council (AEPC) lobbied for the facility’s removal.
- India and Bangladesh are direct competitors in global textile markets, especially in the RMG sector (China ranks 1st, Bangladesh 2nd, and India 6th in global garment exports).
- Indian exporters argued that the facility favored Bangladesh, hurting India’s market share and logistics infrastructure.
- Rising Air Freight Costs: Sharp increases in freight rates to destinations like the US and Europe prompted calls to reduce external cargo burden on Indian facilities.
- China Factor: India’s move reflects its strategic unease over China’s growing presence near the Siliguri Corridor (Chicken Neck corridor), where Bangladesh has invited Chinese investment in the Lalmonirhat Airbase, close to India’s northeastern frontier.
- The Northeast region, known as the “Seven Sisters,” is connected to mainland India through the narrow Siliguri Corridor. It shares international borders with Bangladesh, Bhutan, Myanmar, China and Nepal, making it highly geopolitically sensitive.
भारत ने बांग्लादेश के लिए ट्रांस-शिपमेंट सुविधा समाप्त की –
- भारत ने 2020 की ट्रांसशिपमेंट सुविधा समाप्त कर दी है, जिसके तहत बांग्लादेशी निर्यात को अपने बंदरगाहों और हवाई अड्डों से होकर गुजरने की अनुमति थी। यह निर्णय चीन में बांग्लादेश की टिप्पणियों के बाद आया है, जहाँ उसने पूर्वोत्तर भारत को ‘भूमि से घिरा हुआ’ बताया और खुद को इस क्षेत्र के लिए ‘महासागर का संरक्षक’ और साथ ही पूर्वोत्तर भारत में चीन के प्रभाव के लिए एक रणनीतिक प्रवेश द्वार के रूप में स्थापित किया।
- नोट: भारत द्वारा 2020 में बांग्लादेश के लिए शुरू की गई ट्रांसशिपमेंट सुविधा ने बांग्लादेशी निर्यातकों को भूटान, नेपाल और म्यांमार जैसे तीसरे देशों में माल परिवहन के लिए भारतीय भूमि सीमा शुल्क स्टेशनों (LCS) का उपयोग करने की अनुमति दी।
- इस व्यवस्था का उद्देश्य व्यापार प्रवाह को सुव्यवस्थित करना, रसद लागत को कम करना और पारगमन लागत और समय में कटौती करके बांग्लादेश के रेडीमेड गारमेंट (RMG) क्षेत्र को लाभ पहुँचाना था।
भारत ने बांग्लादेश के लिए ट्रांसशिपमेंट सुविधा क्यों वापस ली-
- उद्योग का विरोध: परिधान निर्यात संवर्धन परिषद (AEPC) ने इस सुविधा को हटाने के लिए पैरवी की।
- भारत और बांग्लादेश वैश्विक कपड़ा बाजारों में प्रत्यक्ष प्रतिस्पर्धी हैं, खासकर आरएमजी क्षेत्र में (वैश्विक परिधान निर्यात में चीन पहले, बांग्लादेश दूसरे और भारत छठे स्थान पर है)।
- भारतीय निर्यातकों ने तर्क दिया कि यह सुविधा बांग्लादेश के पक्ष में है, जिससे भारत की बाजार हिस्सेदारी और रसद बुनियादी ढांचे को नुकसान पहुँच रहा है।
- हवाई माल ढुलाई की बढ़ती लागत: अमेरिका और यूरोप जैसे गंतव्यों के लिए माल ढुलाई दरों में तेज वृद्धि ने भारतीय सुविधाओं पर बाहरी कार्गो बोझ को कम करने के लिए आह्वान किया।
- चीन कारक: भारत का यह कदम सिलीगुड़ी कॉरिडोर (चिकन नेक कॉरिडोर) के पास चीन की बढ़ती उपस्थिति पर उसकी रणनीतिक बेचैनी को दर्शाता है, जहाँ बांग्लादेश ने भारत की पूर्वोत्तर सीमा के करीब लालमोनिरहाट एयरबेस में चीनी निवेश को आमंत्रित किया है।
- पूर्वोत्तर क्षेत्र, जिसे “सात बहनों” के नाम से जाना जाता है, संकरे सिलीगुड़ी कॉरिडोर के माध्यम से भारत की मुख्य भूमि से जुड़ा हुआ है। यह बांग्लादेश, भूटान, म्यांमार, चीन और नेपाल के साथ अंतरराष्ट्रीय सीमाएँ साझा करता है, जो इसे भू-राजनीतिक रूप से अत्यधिक संवेदनशील बनाता है।
- KERALA & TAMIL NADU UNITE FOR NILGIRI TAHR CENSUS 2025
- In a major collaborative conservation effort, the states of Kerala and Tamil Nadu are set to conduct a synchronised Nilgiri Tahr census from April 24 to 27, 2025.
- This joint operation is being undertaken to mark the 50th anniversary of Eravikulam National Park, home to the largest known population of the Nilgiri Tahr, a vulnerable and endemic species of the Western Ghats.
- With over 265 census blocks and 1,300 team members participating, this extensive exercise aims to scientifically estimate the Tahr population using modern methods like camera traps, pellet sample analysis, and the bounded count technique.
केरल और तमिलनाडु नीलगिरि तहर जनगणना 2025 के लिए एकजुट हुए
- एक बड़े सहयोगी संरक्षण प्रयास में, केरल और तमिलनाडु राज्य 24 से 27 अप्रैल, 2025 तक एक साथ नीलगिरि तहर जनगणना करने के लिए तैयार हैं।
- यह संयुक्त अभियान एराविकुलम राष्ट्रीय उद्यान की 50वीं वर्षगांठ मनाने के लिए किया जा रहा है, जो पश्चिमी घाट की एक संवेदनशील और स्थानिक प्रजाति नीलगिरि तहर की सबसे बड़ी ज्ञात आबादी का घर है।
- 265 से अधिक जनगणना ब्लॉकों और 1,300 टीम सदस्यों की भागीदारी के साथ, इस व्यापक अभ्यास का उद्देश्य कैमरा ट्रैप, पेलेट सैंपल विश्लेषण और बाउंडेड काउंट तकनीक जैसे आधुनिक तरीकों का उपयोग करके वैज्ञानिक रूप से ताहर आबादी का अनुमान लगाना है।
- JAPAN BUILDS WORLD’S FIRST 3D-PRINTED TRAIN STATION IN RECORD TIME –
- In a remarkable engineering feat, West Japan Railway Company (JR West) has constructed the world’s first 3D-printed train station, assembling it in under six hours in Arida City, Wakayama Prefecture.
- Named Hatsushima Station, the new structure replaces an aging wooden facility dating back to 1948 and demonstrates the potential of 3D printing to revolutionize public infrastructure.
जापान ने रिकॉर्ड समय में दुनिया का पहला 3डी-प्रिंटेड ट्रेन स्टेशन बनाया –
- एक उल्लेखनीय इंजीनियरिंग उपलब्धि में, वेस्ट जापान रेलवे कंपनी (जेआर वेस्ट) ने दुनिया का पहला 3डी-प्रिंटेड ट्रेन स्टेशन बनाया है, जिसे वाकायामा प्रान्त के अरिदा शहर में छह घंटे से भी कम समय में बनाया गया है।
- हात्सुशिमा स्टेशन नामक यह नई संरचना 1948 की पुरानी लकड़ी की सुविधा की जगह लेती है और सार्वजनिक बुनियादी ढांचे में क्रांति लाने के लिए 3डी प्रिंटिंग की क्षमता को प्रदर्शित करती है।
- CHINA ANNOUNCES 84% TARIFFS ON US GOODS IN RESPONSE TO TRADE WAR ESCALATION –
- The trade war between the United States and China has escalated dramatically, with China announcing a sharp increase in retaliatory tariffs. In response to the Trump administration’s 104% tariffs on Chinese imports, China has raised its tariffs on US goods to as high as 84%, marking a significant intensification of the trade dispute.
- This escalation has led to a series of countermeasures, including export controls, the addition of US companies to a blacklist, and a complaint filed with the World Trade Organization (WTO).
व्यापार युद्ध के बढ़ने के जवाब में चीन ने अमेरिकी वस्तुओं पर 84% टैरिफ की घोषणा की
- संयुक्त राज्य अमेरिका और चीन के बीच व्यापार युद्ध नाटकीय रूप से बढ़ गया है, जिसमें चीन ने जवाबी टैरिफ में तेज वृद्धि की घोषणा की है। ट्रम्प प्रशासन द्वारा चीनी आयात पर 104% टैरिफ लगाए जाने के जवाब में, चीन ने अमेरिकी वस्तुओं पर अपने टैरिफ को 84% तक बढ़ा दिया है, जो व्यापार विवाद के एक महत्वपूर्ण तीव्रता को दर्शाता है।
- इस वृद्धि ने कई जवाबी उपायों को जन्म दिया है, जिसमें निर्यात नियंत्रण, अमेरिकी कंपनियों को ब्लैकलिस्ट में शामिल करना और विश्व व्यापार संगठन (WTO) में शिकायत दर्ज करना शामिल है।
- JUSPAY BECOMES INDIA’S FIRST UNICORN OF 2025: $1 BILLION VALUATION ACHIEVED –
- Bengaluru-based payments infrastructure provider Juspay has become India’s first unicorn of 2025 after securing $60 million in a Series D funding round. Led by Kedaara Capital, with participation from existing backers SoftBank and Accel, the funding round has pushed Juspay’s valuation past the $1 billion mark.
- Despite raising less than earlier projections of $150 million, this marks a significant milestone for India’s fintech ecosystem. Juspay is now setting its sights on enhancing its technology stack through AI and expanding into international markets.
Key Highlights of Juspay’s Unicorn Status
- Funding Details
- Amount Raised: $60 million
- Funding Round: Series D
- Lead Investor: Kedaara Capital
- Other Participants: SoftBank and Accel
- Structure: Combination of primary and secondary components
- Initial Target: Up to $150 million (scaled back)
JUSPAY 2025 में भारत का पहला यूनिकॉर्न बना: 1 बिलियन डॉलर का मूल्यांकन हासिल किया –
- बेंगलुरु स्थित पेमेंट इंफ्रास्ट्रक्चर प्रदाता Juspay सीरीज डी फंडिंग राउंड में 60 मिलियन डॉलर हासिल करने के बाद 2025 में भारत का पहला यूनिकॉर्न बन गया है। केदारा कैपिटल के नेतृत्व में, मौजूदा बैकर्स सॉफ्टबैंक और एक्सेल की भागीदारी के साथ, फंडिंग राउंड ने Juspay के मूल्यांकन को 1 बिलियन डॉलर के पार पहुंचा दिया है।
- 150 मिलियन डॉलर के पहले के अनुमान से कम राशि जुटाने के बावजूद, यह भारत के फिनटेक इकोसिस्टम के लिए एक महत्वपूर्ण मील का पत्थर है। Juspay अब AI के माध्यम से अपने प्रौद्योगिकी स्टैक को बढ़ाने और अंतर्राष्ट्रीय बाजारों में विस्तार करने पर ध्यान केंद्रित कर रहा है।
जसपे के यूनिकॉर्न स्टेटस की मुख्य विशेषताएं
- फंडिंग विवरण
- जुटाई गई राशि: $60 मिलियन
- फंडिंग राउंड: सीरीज डी
- प्रमुख निवेशक: केदारा कैपिटल
- अन्य प्रतिभागी: सॉफ्टबैंक और एक्सेल
- संरचना: प्राथमिक और द्वितीयक घटकों का संयोजन
- प्रारंभिक लक्ष्य: $150 मिलियन तक (कम करके)